onsdag 6. mai 2009

”Verdens håp” – hvem er det?


Rick Warren fremstår utvilsomt som en slags kristen variant av The American Dream, med sin innflytelsesrike suksessmenighet. Jeg synes det er flott at en mann med slik kristen integritet blir invitert til innsettelsen av president Obama. Flott også at hans bøker er til velsignelse og at Gud utvilsomt bruker ham, såvel som Willow Creek`s pastor Bill Hybels. Sistnevnte er også mannen bak det populære sloganet: ”The Church is the hope of the world!” – menigheten er verdens håp.

Så må vi jo selvsagt også da, som gode nordmenn, finne noe å pirke på her:
Jeg er faktisk sterkt uenig i at "menigheten er verdens håp" - være seg om det er selveste pastor Bill som skal ha sagt det. Jeg finner dette verken i Bibelen, eller å stemme overens med virkelighetens verden. Derimot er KRISTUS verdens håp - høyt hevet over alle menighetens (les: våre..)brister og ufullkommenheter. Dersom menigheten hadde vært "verdens håp", ja da er jeg redd dette håpet hadde hengt i en svært så tynn tråd..

Selvsagt skjønner jeg hva pastor Hybels legger i utsagnet: At menigheten er bærer av Kristus, og dermed også tro og håp her på jord. Men når det er sagt, er det faktisk så mange som til de grader har skåret seg, blitt desillusjonert, såret og skuffet på andre kristne, at de fleste betakker seg vel for et håp som institusjonaliseres og marginaliseres til et medlemskap i en forsamling. Dette avspeiler seg også i samfunnet, og kristnes troverdighet scorer ikke akkurat høyt på meningsmålingene. Og selv om vi fortsatt med god samvittighet kan la oss både imponere og inspirere av "store ting" fra "over there" såvel som fra "down under", er det fortsatt slik at fallhøyden for mektige kristne imperier er farlig stor. Store tall og bygninger kan stå idag og være borte i morgen. Det har vi dessverre mer enn nok eksempler på.

Kristus derimot går aldri av moten. Han skuffer gudskjelov ingen og er, thanks to God, ikke avhengig av verken megakirker eller superpastorer for å forandre menneskers liv fra innsiden og ut. Han har svært ofte virket mer på tross av menigheten enn på grunn av den. Han har heller aldri vært avhengig av applaus fra opinionen for å ha innflytelse i verden. Faktisk advarte Han mot at folk talte for mye vel om oss, og framsatte nærmest forfølgelse og kontroversialitet som idealer.

Kanskje er det slik at en større ydmykhet og erkjennelse av egen svakhet,og større fokusering på Guds ære tross vår egen uverdighet, er noe av det som paradoksalt nok kan gjenreise menighetens troverdighet til mer enn festtaler? Kanskje har både vi og verden gått noe trøtt av glamour-pastorer med megakirker, markedsføringsmetoder og bestselgere? Kanskje er det tid for å fokusere mer på Hans forherligelse,enn å skyve foran oss alle små og store paver, eller "Gods men of faith and power for the hour" - hvor bra de enn måtte være?

7 kommentarer:

  1. Eg vil berre sei at dette er veldig veldig bra skreve!!!! Eg er så hjartans einig med deg!!!!Blessings...:-)

    SvarSlett
  2. Takk Solveig Johanne for at du er enig med meg. Jeg har nemlig som alltid RETT!! :-) Ellers leste du sikkert kommentaren min i KS under "Mektig pastor"? Der ble det jo litt baluba som vanlig..
    Ellers må jeg bare si at sist jeg fikk karakteren "veldig bra skreve", var da jeg gikk ned i spagaten i gymtimen på ungdomskolen!:-)

    SvarSlett
  3. Dette er nøkternt skrevet, og god lesning. Etter noen år utenfor menigheten, har behov for slikt. Vennlig hilsen May Tove

    SvarSlett
  4. Takk May Tove. Jeg regner med at du som meg bare har hatt en tid utenfor institusjonen "menigheten", ikke utenfor Menigheten (stor M). Det sistnevnte er ensbetydende med frafall fra troen og livet i Gud, og det tror jeg gudskjelov ikke at noen av oss har hatt.
    Lykke til videre og ha en super 17.mai!

    SvarSlett
  5. Såg kommentaen din på KS ja. Eg gidd ikkje diskutere der lenger pga alle orakel som innbiller seg at dei har fasiten i eitt og alt. Sist eg prøvde rant det over for eg- og da blei innlegget mitt sletta..hehe.

    SvarSlett
  6. En god bloggdebatt-teknikk for fremtiden kan kanskje rett og slett være å henvise til egen bloggside, der man så skriver sin hjertens mening om det og de man ønsker å kommentere. Da blir jo alt fra moderatorer til Jan Kåre Christensen maktesløse statister! Her inne er det jo jeg som regjerer, og kan sjalte og valte med sensuren som jeg selv vil!:-)

    SvarSlett
  7. Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.

    SvarSlett