søndag 31. mai 2009

Pinse-støy

Meteorologisk institutt hadde ubeskjedent nok varslet hetebølge over hele Østlandet for denne pinsen. Og sannelig slo det ikke til med hele 25 grader allerede på pinseaften. Jeg og min kone nøt en deilig frokost på den solrike terrassen, en perfekt start på det som så ut til å bli en fredelig forsommerhelg.

Da slo de første lyddemonene til.
En nabo var ute og innvidde sin putrende 8HK gressklipper med å harve over sin flere hundre kvadratmeter store plen. Skulle da bare mangle, tenkte jeg fromt idet vi søkte ly innendørs. Ved grillmiddagen ved 17-tiden inntok jeg solstolen for bare å nyte skogens ro og bade i vårsolens herlige glød, da et av Politiets overvåkningshelikoptere knatret illsint kretsende over vårt boligområde. Etter en 10-15 runder ble denne etterfulgt av skingrende kirkeklokker fra Furuset kirke, som ligger ca 200 meter fra oss i luftlinje. Vi bor omtrent med samme avstand til togstasjonen som til kirken, men lydmessig gjorde kirkeklokkene det som om vi skulle bodd midt på en ringende planovergang.

Det er bare pinsen som ringes inn, sa min kone forståelsesfullt. Ja visst, nikket jeg noe motvillig. I farten erindret jeg jo den søte juletid, der klokkeklangen inngår naturlig i det festlige stemningsbildet. Vi forventet vel da begge også denne gang at dette kirkelige fenomen ville avta etter et par monotone ringerunder.
Men den gang ei, sa Tordenskjold. Den tjenesteivrige klokker fortsatte å kime ustanselig med bjellene i 10 minutters sekvenser, kun med noen sekunders pause imellom. Det var da voldsomt, tenkte jeg da uvesenet hadde holdt på i over en halvtime. Og først ved 18-tiden, etter 60 minutters intens klingklang ebbet endelig det kirkelige pinseleven sakte ut.
Det ble deretter et sent kveldstema for oss om hva denne frenetiske ringingen skulle være godt for. Jeg forsøkte å sette meg inn i hvordan våre hedenske naboer måtte oppfatte disse kirkelige ulyder, når de knapt nok vet hvorfor vi feirer pinse. Lysten til å oppsøke disse klangdrønnende gudshus blir vel ikke akkurat større. Personlig gir lurvelevenet meg svært små assosiasjoner til både pinse og levende kristendom forøvrig. Klarer virkelig ikke de håndfull faste kirkegjengerne seg uten?

Takke meg til en og annen sirenerøstet imam som kringkaster sine sprakende allah-rop ut fra bønnetårnet i Tyrkias ferieparadis. Han gir seg i hvert fall stort sett etter noen minutter. Men at Kirken den Norske så til de grader skal ødelegge den sårt tiltrengte helgefreden til hundretusener av nordmenn med sin misforståtte, malplasserte klokkeklang nonstop i en time, er mer enn jeg kan fatte.

Og tror du vel ikke at det på første pinsedags morgen lød ding-dong like forbasket intenst - denne gang i stereo,fra henholdsvis Grorud og Furuset kirkes klokketårn? Joda, først kl 10, deretter kl 1030, så kl 11 og deretter ved gudstjenestens slutt kl 1215! Vår vedlikeholdsglade nabo var selvsagt for lengst i gang, denne gangen med sin bensindrevne, hissige Spitfire Turboprop av en kantklipper. Det skulle da bare mangle at hedningene larmer, tenkte jeg, om ikke statskirkens nådeløse ringing ytterligere skal forsterke decibelnivået utendørs på en første pinsedag. Hva som er verst av de to er sannelig ikke godt å si. En liten vennlig påminning av audibel karakter og et par minutters varighet hadde gått upåaktet hen som en berettiget og koselig del av bybildet. Men hvorfor denne overdrevne, oppmerksomhetskrevende lydøvelse? Tror de at vi er døvhørte? De fleste av oss har da vel også både klokke og kalender i behold?
Som pinsevenn og gammel bandmusiker er jeg absolutt vant med høy lyd og ristende bassfrekvenser. Jeg er også tilhenger av god gammeldags, høyrøstet bønn og sang som gjerne må slå ut på Richters skala både ute og innendørs uten at det skremmer lurven ut av meg. På pinsedag hørte jo vitterlig apostlene også lyden av et veldig, fremfarende vær. Men hvor står det at vi 2000 år etter dette skal behøve å belemres med en metallisk, umusikalsk klokkeklang i beste helgetid? Holder det liksom ikke med all ringingen til hverdags? For ikke å snakke om alle ulende sykebiler, falske bilalarmer, motoriserte doninger uten lydpotte, skrikende rakkerunger, hylende vinkelslipere og andre lydforurensende kilder? Har virkelig vår eldgamle statskirke et så sterkt markeringsbehov at den skal behøve å demonstrere sin maktposisjon i samfunnet via utendørs klokkestøy?
Vel overstått pinse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar