mandag 7. september 2009

En helvetes tro


Helvete er i skuddet om dagen. Fra teaterpremieren på Jesus Christ Superstar med turbonegeren Hans-Erik von Helvete selv, og til dokumentar-programmet på NRK1 tirsdag 1.9 der helvete var hovedtema i beste sendetid. Her møtte vi forfatteren Margaret Skjelbred med sin nyutgivne ”Mors bok” og Olaug Nilsens bok i møte med trosliberalisten Sigvart Dagsland.

Skjelbred, for øvrig med god bistand fra den gudløse statskanalens programleder, oppsummerte frimodig sin barndoms evangelium om en vred og uberegnelig gud som kaster uskyldige mennesker i helvetets ild. Personlig kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i denne forvrengte kristendomsforståelse – verken hos den som fornekter at det finnes en fortapelse, eller hos den som krisemaksimerer dom og fordervelse og overdimensjonerer Bibelens helvetesbeskrivelse til å bli et slags hovedbudskap i den kristne tro.

Disse diametralt motsatte misforståelser fortjener sårt en oppklaring. En oppklaring som dessverre ikke fikk noen umiddelbar hjelp av en blek, men fattet biskop Bondevik under NRK-programmet. Jeg følger Bondeviks resonnement så langt som at det er svært vanskelig for oss dødelige jordboere å danne oss en fasttømret teologi og meningsfullt bilde av et pinens sted med anslått høy temperatur, gråt og tenners gnidsel.

Det som imidlertid ut ifra Skriften er helt på det rene, er at fortapelsen er et sted som er beredt for djevelen og hans engler (Matt.25:41), ikke for mennesker. På den annen side er det slik at dersom man avviser at det eksisterer en fortapelse og Guds dom over menneskenes ansvar for synden i sitt eget liv, fornekter man samtidig selve grunnlaget for Jesu forsoning og at mennesker i det hele tatt behøver frelse. En frelser som led helvetets kvaler for oss blir totalt meningsløs, dersom det ikke finnes et slikt sted som et alternativ til himmelens salighet. Derfor er det også en fortapelse å unnfly – en sannhet som har et kompromissløst alvor i seg, men som også gjør frelsen i Jesus desto større og herligere.

Derfor er det intet annet enn budskapet om syndenes forlatelse og frelsesvisshet som er kjernen i evangeliet om Jesus. Gud er en helt entydig god, kjærlig og nådig Gud som elsker alle mennesker og ikke på noen måte er ”ute etter” å ta noen av oss. Evangeliet er jo ikke at Gud sendte sin sønn for å gi oss angst og redsel for fortapelsens gru og evig pine, fordi vi ikke verken tror nok eller er bra nok. Tvert om: Gud sendte ikke sin sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli FRELST ved Ham! (Joh.3:17). Vi leser også videre at ”..den som tror er ALLEREDE dømt, fordi han ikke har trodd på Guds sønns navn” (v.18).

Men de gode nyhetene er altså at det faktisk er en himmel å vinne, og at frelsen er gjort tilgjengelig ”for folk flest”, for å sitere et partislogan i disse valgtider. På bakgrunn av dette er det ganske gåtefullt for meg at man velger å ignorere og se helt bort fra dette herlige budskapet om frihet og glede. Hvorfor foretrekker man heller å grave seg selv og andre ned i en sirkelargumenterende debatt, som reduserer og forvrenger bildet av Gud til en grusom tyrann? Hvilken interesse kan man ha av å nærmest søke seg ut skriftsteder tatt ut av sin sammenheng, for å bekrefte sine egne fordommer? Hvilke motiver ligger til grunn for å fremstille Gud som en avskyelig sadist? Hvorfor velge en slik helvetes tro – unnskyld uttrykket - i stedet for å tro seg frelst, trygg og glad?

Samtidig er det jo lett forståelig at mennesker som har blitt utsatt for en pietistisk og lovfokusert mørkemannskristendom i sin oppvekst, vender ryggen til det de tror er en lunefull og bestialsk gud som ikke engang stiller opp for sine egne ved livets slutt. Her er det utvilsomt mye traumatisk stoff som behøver legedom og bearbeidelse. Men å bebreide Gud for vonde og urettferdige ting man opplever, blir like meningsløst som å gi Stoltenberg-regjeringen skylda for drapet i Tromsø i våres, eller at all ondskap og kriminalitet som begås av mennesker er Kongens ansvar. Eller om man kræsjer bilen for så å spørre: Mon tro hvilken mening vår samferdselsminister hadde med dette? Det ondes problem er nok mer komplekst enn som så..

Hvordan er det mulig at evangeliet har blitt så totalt misforstått og feilaktig fremstilt, og det i et land som har hatt reformert vekkelseskristendom i generasjoner? Det er dypt tragisk og blodig urettferdig at evangeliet om Jesus i dag assosieres mer med dom, helvete og uoverkommelige bud enn med det stikk motsatte: Frihet fra synd, gjenopprettelse, glede og fred blant de som tror.

Det er på høy tid å flagge en annen kristendom enn den dvaske, liberal-moderne utgaven der man stryker det som ikke passer og velger ut det man selv ønsker fra øverste hylle. Samtidig er det viktig å ta et oppgjør med alle forhistoriske rester av lovisk kristendomsforståelse og åndelige overgrep som gjennom generasjoner har vaksinert folk mot det sanne evangeliet. Og ikke minst er det på tide å presentere et spiselig alternativ for Ola Nordmann enn å henfalle til agnostisk ateisme og forkaste alt i verdens beste budskap - bare fordi man har stirret seg blind på en liten, perifer del av teologien. Hvilket bedrag!

Det er svært mye jeg ikke forstår som kristen. Men det plager meg heller ikke. Det viktigste for meg er at jeg har en urokkelig tillit til at Den Rettferdige som jeg personlig kjenner, også har den hele oversikten og forutsetningen for å dømme en rettferdig dom. Jeg tror rett og slett på alt det Han sier. Det faktum at Han lever og bare er god, gjør at alle brikker faller på plass. Med overhengende fare for å bli feiltolket: I lyset av Hans fantastiske karakter og vesen blir det å ha et intellektuelt svar på all verdens eksistensielle spørsmål og problemer faktisk uviktig.

Å tro på helvete er intet kriterium for å bli frelst. Det er det derimot å tro på Jesus Kristus som frelser fra fortapelsen. Å fraskrive seg troen på alle de vanskelige temaene kvalifiserer ikke på noen måte til helvetets evige ild. Det holder faktisk lenge å ha en klokketro på himmelen og Ham som er veien dit, om jeg ikke skal behøve å belemres med Gamle-Erik og hans grufulle bestemmelsessted. Godt valg!

1 kommentar:

  1. "På den annen side er det slik at dersom man avviser at det eksisterer en fortapelse og Guds dom over menneskenes ansvar for synden i sitt eget liv, fornekter man samtidig selve grunnlaget for Jesu forsoning og at mennesker i det hele tatt behøver frelse."

    Om det finnes eller ikke finnes en Gud. Hva spiller det for noen rolle. Om det finnes en Gud hva er da ikke gud ? For å si det på en annen måte. Du må ha et begrep, du må lage gud til en stereotyp, sparert fra skaperværket.. Det er absurd. Hva er det som ikke er av Gudsskaperverk her i verden, virkelig. Om det er en høyere makt så må jo det være summen av alt, helheten, værket selv, som en kunstner som former seg selv til en krukke. Se verden og utforsk dogmene, ikke se dogmene, og ven til å se verden fra himmelen og ned. God damn it!

    Varm og vennlig hilsen Vigleik Skogerbø

    SvarSlett