lørdag 20. juni 2009

Flyplass til besvær


I hundre varmegrader humpet vi avgårde på turistbussen bort fra late dager på den greske ferieøya, på vei tilbake til sivilisasjonen. Sammen med et titalls andre solsvidde og bakfulle skandinaver var vi prisgitt å måtte høre på den gyllenbrune reisekatalog-skjønnheten, som med sin hese kråkerøst annonserte rutinert, men verken troverdig eller beroligende på svært gebrokkent norsk: Flygplanet är i rute, och när ni kommer till flygplatsen har ni hela tre incheckningsskranker till ert förfogande..
De hundreogåttigraders svingene med turistbussen ble litt for mye for en liten guttepjokk, som likeså godt spydde opp middagen sin på bestemors fang. Etter en og en halv times berg-og-dalbane midt imellom angivelig elleve millioner oliventrær ankom vi omsider Mitylini Airport, en bitteliten militær flyplass som årlig server titusener av ferieglade skandinaver. Her kjempet et titalls proppfulle busser fra ulike reiseselskaper sin sedvanlige kamp om minimale parkeringsplasser i oppkjørselen til avgangsterminalen fra 70-tallet.

Halvt i ørska tok jeg oppstilling med stramt ryggkorsett og smerte-stillende i en kø som gikk langt utpå veien. Min trofaste Sampsonite koffert hadde for anledningen bare tre hjul og ble slept skjevt og skrapende etter meg. Hele to og en halv time før avgangstid er jo rikelig, tenkte jeg idet jeg betraktet den stillestående køen bak to svært sporadisk betjente skranker. Etter en halvtimes tid foran innsjekkingen, måtte vi deretter løfte vår egen bagasje tilbake og opp på samlebåndet før vi stilte oss i ny kø gjennom sikkerhetskontrollen. Skulle jo bare mangle. Her stoppet det fullstendig opp, og flere hundre passasjerer ventet på å passere det lille nåløyet av èn eneste metalldetektor. Greske madonnaer med gule vester demonstrerte sin makt gjennom temperamentsfulle bevegelser og ditto skriking uten mikrofon om avganger til Praha og Stockholm. Alt mens deres mannlige, sneiptyggende kolleger stod avslappet og betraktet det livlige opptoget med betraktelig mer kontrollerte miner.

Kvikksølvet viste garantert over 40 grader idet vi ble skuflet som tettstående kveg gjennom til transitthallen. Synet som ventet meg der, var lite oppmuntrende: Anslagsvis 300 passasjerer oppholdt seg samtidig i en overfylt terminal som målte knappe 200 kvadratmeter. Regnestykket ble enkelt: Over halvparten måtte stå eller sitte på gulvet med under en kvadratmeter til rådighet, mens vi lyttet til intetsigende spraking på gresk og dårlig engelsk over høyttalerne. Den langdryge, rastløse ventingen i tettstående felleskap ga meg visse flyktige, bisarre assosiasjoner - både til Den Store Trengsel i Åpenbaringsboken og gasskamrene under krigens konsentrasjonsleire. Selvsagt med visse odørale unntak som eimen av harsk solkrem, cigarillos og billig etterbarberingsvann.

Inne i denne fra før av minimale innhegningen hadde øyboerne selvsagt også fått plass til en taxfree-butikk. Overfylte hyller av unyttig,overpriset elektronikk, gresk ouzo, Metaxa og annet østeuropeisk nasjonalskvip bugnet side om side med rådyre Rolex-imitasjoner og tunge parfymer. Problemet var bare at scanneren ikke fungerte hos den eneste kassen som var i operasjon. Endeløse køer av oppgitte mammaer med overtrøtte skrikerunger og apatiske pensjonister i shorts og svettevåte skjorter dominerte scenariet. De urinstinkende toalettene med defekte utspylingsmekanismer var forlengst tomme for papir og rent vann. Midt oppe i denne helsefarlige galskapen stod en oversminket grekerinne og solgte pils! Frustrasjonen sto skrevet i ansiktene på ekteparet som hadde stilt seg først i køen foran den stengte utgangsdøra, idet klokka bikket over annonsert avgangstid. Etter nesten to timers venting i dette fjøset av en avgangshall, evnet noen klare hoder faktisk å registrere at vårt fly forlengst hadde landet. Men ingen informasjon ble gitt. Etter en halv time over midnatt gikk dørene omsider opp, og som en bøling på vårslepp veltet vi ut i nattemørket og på nytt inn i overfylte busser.

Vel framme på flyet fikk vi høre en tydelig frustrert pilot dele sin utrolige historie om nattlige asfaltarbeider på rullebanen ved landing. Dette hadde forårsaket over èn times ventetid for flyet, før det omsider fikk takse inn til ankomstterminalen. Heldigvis ble vårt reisefølge forskånet fra å oppleve de vordende ferieturisters fortvilte besvergelser. Ved avgang kunne førstepiloten også opplyse om at en gresk bøtteknott av et bakkemannskap hadde glemt å fjerne en kloss foran flyets hjul! Dermed måtte flyet rutinemessig slå av motorene, klossen måtte fjernes av klossmajorene etterfulgt av ny start og kontrollsjekker før avgangstillatelse ble gitt. En time over midnatt, nesten en og en halv time etter rutetid, tok Novair-maskinen endelig av med kurs mot gamlelandet. Jeg talte ikke mindre enn 12 ganger som den svenske andrepiloten brøt stillheten med vennlige, men akk så langtekkelige og overflødige foredrag om gjeldende meteorologiske forhold, oppdrift, hvorfor hastigheten var høyere enn vanlig osv. blablabla…

Hallo? Er det mulig å la et stakkars pakkeferie-offer få litt sårt tiltrengt fred, om ikke annet på veien hjemover nattestid? Den er jo til og med forhåndsbetalt! Etter fire timers venting der informasjon var totalt fraværende, ble vi nå utsatt for kultursjokk med denne frenetisk småkåserende informasjonsbombing midnattstid. Ære være Gud for ørepropper og MP3, men det hadde absolutt heller ikke skadet om den lett overvektige flyvertinna kunne bevege seg med litt større varsomhet i midtgangen etter serveringen. Åh uuunnskyld, var alt jeg fikk høre da jeg våknet med den pissende følelsen av at rødvinsglasset mitt gikk overende nedover mine nyvaskede jeans. En time senere så jeg ut som om jeg hadde vært i krigen der jeg haltet bortover korridoren i ankomstterminalen iført blodige bukser, ryggkorsett og altfor mye håndbagasje. Pakketurer er så visst ikke for nybegynnere. Nå er det hjem og bysselalle og hvile ut etter ferien. Välkomna åter till oss!

9 kommentarer:

  1. Hei. Etter å ha reist rundt i europa med fly i mange år er jeg kommet til at du må lære av erfaringene. Det første jeg sjekker før jeg bestiller pakketurer er: flyavgang ut og hjem. Spesielt hjem da en nattlig fly-tur kan bety alfa-omega for hele ferieoppholdet. Enten man er alene eller en familie må man være uthvilt for en lang og strevsom hjemreise, og da er en lang dag uten mulighet til hvile i et land der det er så varmt at man stort sett bør oppholde seg innendørs ikke å foretrekke. Og selvsagt reiser man ikke til Hellas midt på sommern!
    Et selskap som Ving er bannlyst av meg på de aller fleste strekninger. Ikke bare må jeg opp i otta på avreisedagen, men å komme hjem ved 4-5 tiden om morgen er ikke my peace of cake! Om ikke du kan hoppe på neste fly og tilbringe ytterligere 14 dager i syden da? Men du har vel lært etter dette, Per? God sommer; i Norge!

    SvarSlett
  2. Takk for anonym tilbakemelding. Etterpåkloke besserwissere er tydeligvis ikke på langt nær en utdødd rase.
    Om jeg har "lært av dette"? Neida, etter 51 år er jeg nok like grønn og uvitende som alle de andre tusenvis av Hellas-farere sommerstid. Helt enig med deg i ditt resonnement: Dette er ikke ditt peace of cake. Hvor jeg ferierer, og når, kan du jo bare lese om.
    Jeg har ikke nevnt Ving med et eneste ord i mitt stykke, men i motsetning til deg har jeg bare godt å si om dem.
    God sommer til deg også.

    SvarSlett
  3. Hei Per Søetorp. Dette jeg skal spørre deg om er off-topic. Forresten grunnen til at jeg er anonym er fordi alternativene til profil ikke passer meg. Det blir bare rot hvis jeg velger noe annet enn anonym. Men altså: jeg forstår at du er kristen og du skriver på VL; imidlertid er det vel langt mellom proklamasjonene dine. Idag har en startet en tråd om hvorfor og om han øsnker seg et evig liv. Fra Garthus kommer en beskrivelse av et liv i naturen, bl a nevnes "fjelltopper". Som kristen spør jeg deg du som tror vi skal til himmelen hvis Gud tillater det. Tror dere da at det er "fjelltopper og spurv og furuskog" etc i himmelen? Har du lyst til å prøve deg på et svar; jeg er nemlig veldig nyssgjerrig hva gjelder den delen av Guds ord. Og siden jeg ber Fadervår der vi ber om en ny himmel og en "ny jord" lurer jeg på hvor denne "nye jord" kommer inn. Med vennlig hilsen Sidsel

    SvarSlett
  4. Salme 37:29, Matt. 5:5. Forøvrig er historien om Lasarus et sannferdig eksempel på at han til tross for at han hadde vært død i 4 dager så gjenkjente han sine slektninger. Og slektningene kjente ham tiltross for at han allerede burde være i oppråtnelse.Og hvis det var sånn at vi skal til himmelen når vi dør; alle - da hadde ikke oppstandelsen av Lasarus til et liv her på jorden noen mening. Et annet eksempel er fra da Jesus hang på korset og den ene røveren ba Jesus huske ham og Jesus svarte: sannelig jeg sier deg idag, du skal få være med meg i Paradis. Men først skulle røveren dø. - På en paradisisk jord; eller anser du Paradiset for å være i himmelen? Guds mening meg oss fra begynnelsen var at vi skulle få leve i Paradiset/Eden. - De hellige derimot (og disse er det noe spesielt med) de skal til himmelen og være der sammen med Jesus. Jeg takker Den Hellige Ånd for å ha gitt meg denne innsikten. Hilsen Sidsel

    SvarSlett
  5. Hei anonyme Sidsel. Trist at ikke alternativene til profil passer deg. Alternativene du gir meg til å svare deg på dine noe usammenhengende spørsmål passer egentlig ikke meg heller. Men jeg forstår at du følger med på Verdidebatt.no. Jeg vil derfor anbefale deg å lufte tankene dine der på en ny tråd, framfor å være "off-topic", slik du selv sier. Ellers kan du gjerne maile meg på persoetorp@hotmail.com eller oppgi mailadressen din, så skal jeg forsøke å svare deg etter beste evne. mvh Per

    SvarSlett
  6. Hei Per. Da har jeg notert meg mailadr din;) Grunnen til at jeg ikke skriver på VL er fordi jeg fremstår pol. ukorrekt. Jeg tilhører ikke den innerste kretsen av Pinsevenner heller og dermed faller jeg utenfor. Men hva gjelder mitt forsøk på en debatt så er min adresse: future-48@hotmail.com. At du opplever mine spm som usammenhengende overrasker meg. Jeg er skribent som deg og kjent for å ha ordet i min makt;)Men kanskje er du bare en liiiten tanke hovmodig? Som kristen kreves av deg at du er ydmyk;)Mvh Sidsel

    SvarSlett
  7. På verdidebatt.no er det en salig blanding av politisk og kirkelig ukorrekte bloggere av alle slag. Mange av dem er ikke kristne, noen er homofile, andre bare "er" uten noen merkelapp. Dersom du er en skribent med ordet i din makt, forstår jeg ikke at ikke dette kan være noe for deg, dine mange spørsmål tatt i betraktning? Men dersom du har for vane å titulerer dine meddebattanter-og onkler som hovmodige, forstår jeg det kanskje noe bedre. Som kristen kreves av meg at jeg er ydmyk, ja - og ærlig. Hva kreves av deg?

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett