tirsdag 23. april 2013

Om å lære så lenge man skriver....

Hvorfor debatterer man egentlig?
Hvorfor utsette både seg selv og andre for en kryssild av ord som i verste fall kan ramme der man ikke ønsket, og kanskje også på en måte som heller ikke var tiltenkt?  Søker man kun en talerstol for å misjonere for sitt eget fasttømrede syn? Eller har man et overordnet ønske om å få utvidet sin egen horisont, for selv å lære og utvikles som menneske i respektfull dialog og samspill med andre?

Ideelt sett bør en debatt kunne føres med minst like mange undrende spørsmålstegn som skråsikre utropstegn. Noen kan mistenkes for å skrive leserinnlegg med skylapper, utelukkende for å postulere en utadrettet monolog, og uten å ta videre inn over seg tilbakemeldinger fra meningsmotstandere og øvrige debattanter. Betrakter man så alle de andre der ute generelt som en gjeng med presumtivt uvettige idioter som ikke ser det jeg ser, kun fordi de ikke deler samme oppfatning som meg selv? I så fall har man muligens et ikke ubetydelig problem med å se seg selv i speilet..

Etter publiseringen av mitt nylige debattinnlegg om et såkalt «råttent påskeegg» har det haglet opptil flere brett med både råtne egg og tomater i flere retninger, såvel som mer hyggelige, nyanserte og saklige kommentarer. Folk reagerer jo høyst forskjellig på måten ord kan kommuniseres på, og dette gjelder ikke minst meg selv. Etter 3 års deltakelse her på debattforumet er det kanskje på tide både å etterlyse og ventilere litt selvrefleksjon også for egen del.

Kan det være at også jeg har noe å lære? Også av de som ikke bare stryker medhårs, men som peker på sider som kanskje ikke alltid er like behagelige å svelge? Kanskje er begge deler gitt oss som nyttige «fendere» og viktige veivisere i debattens hete - ikke bare som «hår i suppa» når jeg i min nidkjære iver søker å få bekreftet min egne meningers fortreffelighet?

En ting er sikkert: Den som stikker hodet fram og skyter fra hofta, for deretter å dukke ned i skyttergravens ensomme forsvarsposisjon med skuddsikker vest, oppnår ofte svært lite annet enn ergrelse både hos seg selv og andre. Etter beste fattige evne vil jeg derfor gjøre et lite forsøk på å oppsummere noen allmenne etiske og filosofiske betraktninger jeg har gjort meg så langt – og forhåpentligvis selv tatt lærdom av – etter flere friske runder i debattringen:
  • Slik jeg ser en sak, er nødvendigvis ikke slik den virkelig er. Det er som regel bare slik jeg selv ser det. Det hele og fulle bildet vil alltid være større og mer komplekst enn slik bare jeg ser det. Derfor vil jeg alltid ha noe å lære av og gjennom andre.

  • Jeg må ikke til enhver tid mene noe om alt. Ihvertfall må jeg ikke alltid si alt hva jeg mener, men alltid mene hva jeg sier. Og kanskje går verden videre i beste (verste) velgående uten at jeg nødvendigvis melder mine stikk..

  • Jeg må erkjenne at jeg ikke alltid har vært i stand til å beregne påvirkningskonsekvensene av mine egne ytringer, herunder den psykiske belastningen, forventningspresset og de tidsmessige kostnadene ved å følge opp i en debatt.

  • Jeg må forvente å bli motsagt og imøtegått av meningsmotstandere. Blir jeg ikke det, er det et faresignal. Ubehagelige reaksjoner og protester kan ofte anses som større sunnhetstegn enn ingen reaksjon eller bare ovasjoner.

  • Jeg må forvente avsporinger, stråmannsproduksjoner og hijacking av tråder fra sterke meningsytrere som ikke har skrupler med å manipulere, provosere, kverulere og regelrett «overta» debatter ut ifra egne premisser.

  • Livet er ikke for nybegynnere, og Verdidebatt er verken noen søndagsskoleklasse eller svømmekurs for pingler med vannskrekk...

  • Jeg må forvente å oppdage at de jeg trodde var mine meningsfeller, enten glimrer med sitt fravær eller uttrykker motstand. Samtidig kan de jeg holdt for å være mine motstandere, vise seg å uttrykke både uventet støtte og klokskap..

  • «It`s not about how hard you beat – it`s about how many beats you can take, and still remain standing!» (Sylvester Stallone i «Rocky» etter 9.runde med tap...)

  • Jeg står selv konstant i en dynamisk utviklingsprosess med mitt eget liv og mine egne oppfatninger. Mine meninger må derfor være gjenstand for stadig endring og korrigering, ikke statisk sementering. I denne prosessen er jeg faktisk også avhengig av andres innspill og tilbakemeldinger.

  • Jeg må respektere meg selv for den jeg er og det jeg står for, uten dermed å føle meg nødsaget til å be om unnskyldning for å ha uttrykt mine oppriktige meninger eller verdisyn.

  • Jeg må respektere andre for deres ståsted, uten å sette meg til doms over deres tanker og reaksjoner. Ta ballen – ikke mannen... Respekt betyr visstnok «å se om igjen»; se etter om jeg kanskje kan ha oversett eller misforstått noe..

  • Jeg vil gjøre mitt ytterste for å forsøke og forstå personen bak ordene - ikke bare forutinntatt angripe en ytre fasade av provoserende meninger og holdninger.

  • Jeg kan ikke til enhver tid ta ansvar for andres reaksjoner, men jeg har til enhver tid fullt ansvar for mine egne.

  • Jeg kan tilsynelatende vinne en diskusjon, men tape en sjel...

  • Jeg må evne å ta tilbakemeldinger for å kunne justere meg selv i henhold til det jeg oppfatter som sannhet, rettferdighet og mine fundamentale verdier. Samtidig kan jeg ikke ta alt til meg personlig, men skille mellom sak og person.

  • Jeg må kontinuerlig arbeide med meg selv, mine egne reaksjoner og holdninger - ikke la meg provosere ut av fatning eller fristes til usakligheter og sårende personangrep.

  • Det er ikke et nederlag å innrømme at man kan ha tatt feil, revurdere sine oppfatninger eller trekke seg rolig tilbake. Men det er et nederlag å stå steilt og hardnakket på sitt når man står med buksa nede, og at det singler i eget glass når man kaster stein..

  • Jeg må lære meg å kommunisere i første person, ikke i tredje: «Når du sier...oppfatter JEG at...» - Altså ikke: «DU er en dust som ikke ser det slik jeg ser det!»

  • Tale er sølv, taushet er gull. Forsøke å lese og lytte dobbelt så mye som jeg taler og skriver.  Daglig bønn: «Lord, help me to keep my big mouth shut – at least until I know for sure what I`m talking about!»

7 kommentarer:

  1. Har skumlest litt av det du skriver/mener, Er vi som troende idag redd for å si hva som står i Guds ord? Er ik.ute etter å fordømme noen,så kommer m,et! Ble selv en kristen i begynnelsen av 20 årene. Faktisk var det ik.sånn at jeg hadde kjempelyst å bli kristen,for jeg visste godt hva at det innebar av forsakelse av det jeg fylte meg med, Nemlig tomhet! Jeg sa ja til JESUS,og ble frelst som vi troende kaller det. Var overbegeistret over mitt nye liv og snakket om JESUS til alle som kom i min vei. Mange kjenner seg sikkert igjen i den "første"kjærligheten! Mange ting skjer gjerne underveis i livet, som gjør at man faktisk blir så skuffet at man faller tilbake i noen gamle vaner,som Gud lot deg se ik.var til Hans behag! Man skal ik.være bråkjekk,for djevelen vet akkurat hvor man er svak og et frafall skjer ik.over natten,men over år.Lurer på om min bråkjekke mening om at jeg engang sa,at om jeg måtte velge mellom JESUS og det å ha venner,ville jeg velge JESUS! Har blitt prøvd på den og ik.bestått! Akkurat som Peter,jeg vil følge deg om så i døden. Akk,vi svake mennesker. For min del håper jeg nåden rekker,selvom jeg har snublet i grøften og sikkert mange med meg. selvsagt ingen unnskyldning! Vi er blitt åndelig fattige i dette landet(gidder)ik.ta med andre åndelig fattige land! Feig som vi er,må vi for all del ik.støte noen og troende er ik.mindre utsatt for hjernevasking fra samfunnets nye normer enn andre,dessverre! Ik.rart JESUS tilbrakte timer i bønn,da Han utmerket godt visste hvilken fiende Han sto ovenfor. Må vi be vår Herre om en villig Ånd så vi kan nå vårt mål og ta mange med til himlen, Det står den smale veien er trang og få er de som finner den,mens de fleste tar den letteste veien(den brede),for det er ik.så strevsomt. Bare noen tanker fra en engang brennende sjel,sukk!

    SvarSlett
  2. Leser du bloggen din? Du har produsert mange flotte låter for vår Herre! Merkelig stille på din blogg!

    SvarSlett
  3. Kjære Per. Tusen takk for ordene dine. Du er en ord-kunstner av de sjeldne. Ord er budbærere. Dette blogginnlegget skulle vært pensum for alle som studerer kommunikasjonsteori og psykologi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Britt, det varmet skikkelig:-)
      Ingen voldsom aktivitet her inne for tida, derfor denne RASKE reaksjon..
      Alt godt til deg og dine.

      Slett
  4. Hei Per! Svarer du kun de som passer ditt ego? Må du bare ha varme ord for å holde denne bloggen din gående? Syns egentlig du burde legge ned hele bloggen..du er helt fraværennde på nett...så hva er vitsen? Har jo skjønt at kjærligheten JESUS snakker om er blitt kald hos de fleste..er du like kald?

    SvarSlett
  5. Ja her på min egen blogg skriver og svarer jeg faktisk akkurat som det måtte passe meg.
    Og hva tilfeldige anonyme synsere måtte mene om det, driter jeg egentlig glatt i. Men siden du spør, så setter jeg nok absolutt mest pris på varme ord framfor usaklig kritikk under frysepunktet..
    Ha en riktig god dag videre og lykke til med å passe din egen temperatur!:-)

    SvarSlett
  6. Hei Per.. ber om unnskylning for å ha fornærmet deg,ik.meningen! Nå er det jo mulig å kommentere anonymt,og det kan jo være grunner til det. Må nok innnrømme at jeg ik.er overopphetet når det gjelder min temperatur,så jeg har riktig nok absolutt noe å jobbe med. Skal nå fortsette å høre på den siste cd,en din som jeg fikk tilfeldig,og som har sanger som virkelig har berørt meg, Takk for svar i alle fall,og ha en flott dag!

    SvarSlett