onsdag 2. mai 2012

Boikott 1.mai-toget?


Som musiker i et av byens janitsjarorkestere hadde vi også i år flere oppdrag for 1.mai-arrangementer. Et av disse var hovedmøte på Youngstorget med påfølgende demonstrasjonstog. Tidligere år har jeg ikke festet meg ved parolene fra toget, men heller konsentrert meg om spillingen og lagt meg på en nøytral linje i lojalitet med orkesteret.

Da jeg imidlertid fikk tilsendt dagens program på mail forrige uke og årets aggressive paroler lyste imot meg må jeg innrømme at jeg steilet: "Boikott Israel!" "Høyre, Venstre og KrF skaper forskjells-Oslo!" .

Etter mye frem og tilbake landet jeg på at dette kan jeg bare ikke gå i bresjen for og late som ingenting. Jeg bestemte meg derfor til slutt for å utebli fra arrangementet i sentrum, etter å ha konferert med orkesterets ledelse.

I lojalitet mot orkesteret mitt deltok jeg likevel ved flaggheising og en konsert ved et lokalt 1.mai-arrangement. Her ble det imidlertid også skutt med skarpt mot Erna Solberg og høyresiden, uten at det akkurat bidro til lystigere stemning og bedret motivasjon hos undertegnede.

Dersom 1.mai-arrangørene ikke modererer seg betraktelig for framtiden, er jeg redd det er siste gang jeg stiller til start som innleid musikant i sosialistenes uverdige markering av Arbeidernes dag i hovedstaden.

2 kommentarer:

  1. Hei Per,

    Det er ikkje lett å finne tlf nr ditt, så eg håpar du les dette før helga er over. Elles får eg finne andre metodar, haha.

    Ok, men til seriøsiteten. Eg er journalist i Norge IDAG og ville gjerne ha skrive eit portrett intervju om deg innan neste veke er omme.

    Dersm ja, ta kontakt på: audmalene@gmail.com ( som sommarvikar har eg ikkje fått eige Norge IDAG epost adresse , så er det forklart)

    Mvh
    Aud Malene Håland

    SvarSlett
  2. Hei Aud
    Helt enig med deg i at du bør finne andre metoder... enn å kontakte dine intervjuobjekter pr åpen nettside!:-( Dersom du ikke engang klarte å oppdrive mitt tlf nr som er åpent tilgjengelig, sier vel det litt om journalistikkseriøsiteten også..?
    Jeg er ikke generelt negativ til intervjuer, og har da også stilt opp mange ganger på oppfordringer. Men å sette igang dybdeintervju m personlige spørsmål pr telefon v 1.gangs kontakt, er ikke akkurat måten å gjøre det på...for å si det mildt. Jeg aner jo heller ikke hvem du er, og tillit er grunnleggende for å kunne avlevere personlige opplysninger til fremmede..
    Jeg beklager å ikke kunne være mer imøtekommende enn dette, men ønsker deg lykke til som sommervikar. Kontakt meg gjerne når du er ferdig utdannet!
    mvh Per

    SvarSlett