søndag 10. januar 2010

Årets kulde-fredspris


... går i år til parkeringsvakt nummer 1748 i Oslo Kommune, for sin iherdige innsats og brennende nidkjærhet i tjenesten under ekstremt kalde forhold.

Undertegnede var i går kveld ute på ærefullt oppdrag med å levere en varmeovn til en sårt trengende student på Majorstua. I over 20 minusgrader tok min trofaste Mazda 6 meg til enden av Thereses gate, der det er en 10 meter stor vendeplass som daglig benyttes til av-og pålessing av varer. Her parkerte jeg delvis oppe på fortauskanten med blinkende varselslamper som signaliserte at jeg slettes ikke hadde til hensikt å stå parkert, men snarere avlevere varer.

Leveransen tok cirka 2 minutter, og da jeg kom tilbake til bilen hadde han allerede skrevet boten og lagt den i vinduet. Udyret hadde altså ligget i buskaset som en annen paparazzi og ventet på sitt snitt til å innkassere kveldens provisjonsgrunnlag og påskjønnelse fra Oslo Kommune. Mine febrilske gestikuleringer mens frostrøyken stod ut av kjeften på meg, bidro tydeligvis bare til en ekstra advarsel om trussel mot offentlig tjenestemann. Øvrige verbale utblåsninger og påtrengte fysiske utageringer ble foretatt i enerom etter å ha kjørt fra åstedet.

Som skattebetaler til Oslo kommune måtte jeg bare gratulere den overivrige siddis med vel utført tjeneste - med lovens bokstav på sin side og uten å gi meg mulighet til å reversere prosessen eller forsvare meg på noen som helst måte. I tillegg til dekning av transportkostnader og ideell innsats måtte jeg selvsagt bøte med 500 kroner til statskassa for denne min heltedåd i vinterkulda.

Medmenneskelig ansvar i kuldeperioden, my ass...

4 kommentarer:

  1. Og han som var på jobb gatelangs i Oslo i 20 kalde...? Oppe på fortauskanten?? Varselblink??? Hmmm...

    SvarSlett
  2. Trafikkbetjenten satt i sin varme tjenestebil, og gikk kun ut for å skrive boten - noe han altså kunne og burde unnlatt å gjøre. Sånn er`e bare..

    SvarSlett
  3. Du feilparkerte, sånn er det bare. Og å kalle en som gjør jobben sin, for "udyret", vel, det synes jeg ikke er verken en forkynner, en lærer, en lovsangsleder eller noen andre, verdig.

    Men for all del, hvis du velger å publisere denne kommentaren, står det litt respekt av deg likevel.

    SvarSlett
  4. Jeg omtaler en overivrig trafikkbetjent med ironisk humor. Det må da være lov av en skribent på sin egen blogg, i et stykke som bærer preg av lett oppgitt humor? Selvsagt gjorde han "bare jobben sin" og kan ikke lastes. Mitt poeng er imidlertid det typiske i at jeg ikke hadde til hensikt å parkere, kun stoppe for å avlevere en varmeovn. Om du leser stykket mitt går det tydelig fram at av-og pålessing skjer her hver eneste dag, men da må noen sitte i bilen. Motoren stod på og varsellysene likeså. Likevel skal det uten varsel utvises nådeløs og rigid håndheving av loven, som i dette tilfellet bare gjør vondt verre.
    Men for all del - hvis du velger å være kverulantisk og lete med lys og lykte etter noe å kritisere og godte deg over, så står det litt respekt av deg likevel. Din respekt derimot kan jeg godt være foruten.

    SvarSlett